Voor de kinderen die vrijdag of maandag beginnen op school, een goede start!
Voor de anderen, nog eventjes geduld. Doe het goed thuis, werk een beetje, speel veel en geniet van het thuis zijn...
3. Groot verdriet …
Soms
zat Noach verdrietig naar buiten te staren. Dan dacht hij terug aan iedereen
die niet gered kon worden. Er waren veel mensen die hij miste … De tranen
liepen over zijn wangen. Het leek dan alsof zijn tranen zich mengden met het
water buiten … Soms werd hij er ook boos en verward door. Waarom kon niet
iedereen gered worden?
Noach
dacht vaak terug aan al die mensen. Die herinneringen hielpen dan een beetje.
Hij weefde de herinneringen aan elkaar als een lange slinger …
Zijn
vrouw kwam dan bij hem staan en ze troostten elkaar. Ze troostten elkaar met
lieve woorden en gebaren. Dat hielp. Noach bedacht dan ook dat al die mensen nu
bij God waren. ‘Dat is vast een fijne plek’, dacht Noach. En dat beurde hem op
…
Maak
1 opdracht met een bolletje. Wanneer
je wil, mag je meer dan 1 opdracht maken.
·
Vertel
met je eigen woorden na wat er met Noach gebeurt.
1-2
|
3-4
|
5-6
|
·
Teken
5 tranen en schrijf daarin 5 woorden die dit deel van het verhaal samenvatten.
3-4
|
5-6
|
· Bedenk een andere titel die jij vindt passen bij dit deeltje van het verhaal.
3-4
|
5-6
|
·
Maak
een tekening bij het verhaal die zo goed mogelijk uitdrukt wat er in het
verhaal gebeurt.
1-2
|
3-4
|
5-6
|
Maak
1 opdracht met een vierkantje.
Wanneer
je wil, mag je meer dan 1 opdracht maken.
§ Hoe voelt
Noach zich? Kleur het bolletje.
O
Verdrietig
O
Boos
O
Bang
O
In de war
O
Blij
O
Kalm
1-2
|
3-4
|
§ Teken Noach
wanneer hij bij het raam zit. Toon duidelijk op zijn gezicht en met zijn
lichaam hoe hij zich voelt.
1-2
|
3-4
|
5-6
|
§ Noach en
zijn vrouw troosten elkaar. Hoe doen ze dat? Wat zeggen ze tegen elkaar? Wat
doen ze? Speel het na met een paar knuffels of met je mama, papa, broer of zus.
1-2
|
3-4
|
5-6
|
§ Stel je voor
dat je Noach bent en uit het raam kijkt. Je denkt aan wie je mist … Neem een
kleurpotlood die jij vindt passen bij dat gevoel. Laat je potlood over je blad
dwarrelen en toon je gevoel. De tekening hoeft niet ‘iets’ te worden. Het kan
gewoon een verzameling lijnen of krabbels zijn … Als je wil, kun je op de
achtergrond ‘Spiegel im Spiegel’ van Arvo Part opzetten.
1-2
|
3-4
|
5-6
|
§ Wat zou
Noach zeggen aan de mensen die hij mist? Wat zou Noach nu aan God zeggen of vragen?
Schrijf of teken het in een denkballon
|
1-2
|
3-4
|
5-6
|
§ Noach
gelooft in God. Maar wie is God eigenlijk voor Noach in dit verhaal? Je kunt
het tekenen, opschrijven, schilderen of kleien. Deze woorden kunnen je misschien
helpen. Je kunt dan eerst de woorden onderstrepen die jij vindt passen.
God
is voor Noach …
rust een hulp vertrouwen liefde vriendschap troost
stilte een nieuw
begin kracht vinden familie samen zijn weer verder kunnen geloven in jezelf veiligheid
3-4
|
5-6
|
Maak
1 opdracht met een pijltje.
Wanneer
je wil, mag je meer dan 1 opdracht maken.
Ø Aan het
water
Als je iemand mist, kun je blaadjes
op het water strooien. Als je wil, kun je uit blaadjes hartjes knippen. Je kunt
ook een takje nemen en je verdriet in het takje leggen. Daarna laat je het
takje meedrijven in stromend water …
Neem bij het strooien een momentje
om heel gericht aan die persoon te denken. Als je wil, kun je in gedachten ook
iets vertellen aan de persoon die je mist of aan God.
1-2
|
3-4
|
5-6
|
Ø Hartjesdoosje
Ook al mis je iemand, die persoon
blijft voor altijd in je hart. Je kunt dit hartjesdoosje knutselen. Al wat je
aan die persoon nog wil vertellen, kun je schrijven of tekenen en in het doosje
bewaren.
1-2
|
3-4
|
5-6
|